Låt oss tala allvar för en stund.

"Människan är dömd till frihet", sa Jean Paul Satre en gång i tiden. Det citatet bara växer och växer i mina ögon. För det stämmer ju så otroligt bra. Att jag som är med i Sveriges mest frihetsälskande parti skriver detta kan låta konstigt, men jag ska förklara mig.

Om vi inte hade friheten att hela tiden göra olika val och prioriteringar i vårt liv skulle vi inte heller ha ångest. För va skulle vi kunna göra åt saken om vi var tvugna? Den väldrillade soldaten i ryska armen lär ju inte få ångest om han skjuter både en och två georgier, då det är en order från högsta ort. Han har  inget val skulle man kunna säga. Men en annan har alltid fullt av val att ta ställning till, felprioriteringar att sörja. Därför är jag dömd till frihet.

Stilla självömkningar i ett ångestladdat rum. Psykologin stryper mig långsamt.
SJ

Kommentarer

Vi anmodar er att uttrycka er specifika åsikt just på denna plats vid detta tillfälle! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0