Vreden Över Människors Ofrihet

Jag läser på aftonbladet.se att en 19 årig iransk kvinna har hängts -mot sitt nekande-  för mord. Jag kan inte tänka mig att rättegången har varit speciellt rättvis med tanke på att hon är kvinna i Irak,kvinnorna bär skulden till allt där. Men egentligen bryr jag mig inte om om hon var skyldig eller inte, utan straffet i sig. För mig är dödsstraff, hur illa brottet än må ha varit helt oacceptabelt. Ingen har rätt, inte ens en hel stat, att ta någons liv. Livet är heligt!

Personligen. de må låta radikalt- skulle inte jag protesterat mot en en Usa ledd invasion av denna äckliga diktatur. Tvärtom Iranierna har en gång varit ett fritt folk så de har alla förutsättningar att bilda ett öppet och tolerant samhälle i frihet.
Många är väldigt duktiga med att kritisera Usa med fleras invasion av Irak. Visst den kunde gått mycket bättre till väga, det är sant. Men just nu byggs det faktiskt upp en bestående demokrati där alla minoriteter respekteras, inklusive kurderna, som var nära utrotas av Saddam Hussein. En triumf för de mänskliga rättigheterna skulle jag vilja säga.
Samma sak håller på att hända även i Afghanistan.

Förtrycket måste krossas och FN måste visa vilken sida dem står på. Vi har trots allt ett ansvar att hjälpa människor som far illa på vår jord. Och detta ansvar har inte bara USA de fullständiga rättigheterna till utan hela världen.Även fast USA är mer handlingskraftiga helt klart.

Stilla funderingar en majafton signerat sebastian


Kommentarer

Vi anmodar er att uttrycka er specifika åsikt just på denna plats vid detta tillfälle! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0